NORWEGIA

FORMALNOŚCI PO PRZYJEŹDZIE
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2010 roku prawem imigracyjnym, nasi rodacy nie muszą się już ubiegać o pozwolenie na pobyt i pracę w Norwegii. Po przyjeździe na miejsce wystarczy jedynie zarejestrować się na policji lub w Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych. Procedura ta zostaje zakończona wydaniem certyfikatu rejestracji bez określenia terminu jego ważności, dzięki czemu nie musi być on okresowo odnawiany.

Rejestracji dokonuje się za pośrednictwem strony internetowej https://selfservice.udi.no. W dostępnym na witrynie formularzu elektronicznym należy wpisać swoje dane osobowe i podać cel pobytu. Może to być np. rozpoczęcie pracy, otwarcie działalności gospodarczej, podjęcie studiów itp. Z wydrukowanym ze strony potwierdzeniem rejestracji udajemy się na najbliższy komisariat policji (Politistasjon) okazując dokument tożsamości oraz inne niezbędne do rejestracji papiery. W przypadku podjęcia pierwszego zatrudnienia będzie to umowa o pracę z norweskim pracodawcą.

Osoby wybierające się do Oslo, Stavanger lub Kirkenes mają możliwość zarejestrowania się w specjalnie utworzonych Centrach Obsługi Pracowników Zagranicznych (Servicesenter for utenlandske arbeidstakere). Po rejestracji otrzymamy bezpłatnie potwierdzenie (Registreringsbevis). Jest ono bezterminowe i nie trzeba go odnawiać.

Uwaga! Prawo do rejestracji i osiedlenia się w Norwegii nabywa się z chwilą podjęcia pierwszego zatrudnienia w tym kraju. Do tego czasu pozostaje nam tylko zgłosić się na policję i zameldować pobyt w celu znalezienia pracy. Od tego momentu czas pobytu w krainie fiordów nie może przekroczyć sześciu miesięcy. Aby wydłużyć ten okres do dziewięciu miesięcy najlepiej zgłosić się na policję po trzech miesiącach „turystycznego pobytu”. Po znalezieniu zajęcia czeka nas ponowna wizyta na komisariacie i przejście właściwej procedury rejestracyjnej.

FODLESNUMMER I TYMCZASOWY NUMER PERSONALNY
Do identyfikacji i ustalania tożsamości obywateli w Norwegii używa się powszechnie numeru personalnego Fodselsnummer. Składa się on z 11 cyfr, gdzie pierwsze sześć cyfr wskazuje datę urodzenia. Nadawany jest on wszystkim osobom posiadającym status rezydenta w Norwegii. Nie otrzymasz go jednak, jeśli twój pobyt w tym kraju nie przekroczy okresu sześciu miesięcy. Zamiast niego zostanie ci przydzielony tymczasowy numer personalny D-nummer. Możesz o niego wystąpić w Centrum Obsługi Pracowników Zagranicznych.

KARTA PODATKOWA SKATTEKORT
Wszystkie osoby pracujące w Norwegii muszą posiadać kartę podatkową skattekort. Trzeba się o nią zwrócić do Urzędu Podatkowego Likningskontoret i przedstawić tam następujące dokumenty: paszport lub dowód osobisty, potwierdzenie rejestracji, umowę z pracodawcą. Jeżeli nie otrzymałeś wcześniej numeru tymczasowego D-nummer, to zostanie ci on przydzielony razem z kartą podatkową. Po otrzymaniu karty podatkowej i norweskiego numeru personalnego możesz wystąpić z wnioskiem o założenie norweskiego konta bankowego. Formularz otrzymasz w banku lub znajdziesz go na stronie internetowej. Nie zapomnij zabrać ze sobą paszportu.

MELDUNEK
W Norwegii, podobnie jak w Polsce, istnieje obowiązek meldunkowy. Aby zameldować się pod danym adresem należy się udać do urzędu ewidencji ludności Folkeregisteret i wypełnić tam odpowiedni wniosek. Konieczne będzie też okazanie paszportu, pozwolenia z policji i umowy wynajmu mieszkania.