Porządki w branży sprzątającej

Norweskie Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych w styczniu wprowadziło zmiany w przepisach dotyczących zatwierdzania i rejestracji firm sprzątających.

Zmiany pozwalają Państwowej Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet) na odrzucenie wniosku o zarejestrowanie firmy bez rozpatrzenia, jeżeli składający wniosek już kiedyś się starał o legalizację, ale nie przeszedł kontroli za pierwszym razem. Tym samym stosunkowo łatwe naginanie procedur rejestracji firmy i działanie „na czarno”, nie czekając aż Inspekcja Pracy zatwierdzi np. odbycie kursu BHP, nie będzie już takie proste.

Wprawdzie prawo dopuszczało rozpoczęcie działalności w trakcie oczekiwania na rozpatrzenie wniosku. Niektóre firmy nadużywały jednak tego i po odrzuceniu wniosku składały kolejny i w czasie rozpatrywania wznawiały działalność. Procedura mogła być praktykowana w nieskończoność. Teraz ponowienie wniosku nie będzie już takie proste.

Ponadto by mieć jeszcze większą kontrolę nad branżą, zarejestrowane przedsiębiorstwa muszą co trzy lata dostarczać do Inspekcji Pracy pełną dokumentację, która potwierdza, że firma cały czas spełnia narzucone wymogi. Rejestr firm jest dostępny publicznie i każda osoba, która zamierza korzystać z usług sprzątaczy, ma obowiązek sprawdzić status przedsiębiorstwa na stronie internetowej Arbeidstilsynet.

PODZIEL SIĘ